تبلیغات
دین و مذهب شیعه - اندیشه و افکار ملاصدرا و تأثیر آن بر فرهنگ اسلامی (1)
 
دین و مذهب شیعه
پیامبر اسلام اسوه مهربانی و کرامت انسانی
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : دین ومذهب شیعه
نویسندگان
نقدی بر مقاله




اندیشه و افکار ملاصدرا و تأثیر آن بر فرهنگ اسلامی
 
 
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین
 
مقاله‏ ای با عنوان اندیشه و افكار ملاصدرا و تاثیر آن بر فرهنگ اسلامی در هفته نامه ‏ی افق حوزه (شماره 229 تاریخ 30/2/1388) منتشر شد که نویسنده این مقاله مدعی شده است اندیشه ‏های ملاصدرا تاثیری عمیق در فرهنگ اسلامی داشته و در مورد ملا صدرا می نویسد: (بر اساس معرفت عمیق و ارادت وثیقی كه نسبت به دین و همه مظاهر آن یعنی توحید، رسالت، ولایت و نیز قرآن داشت با اندوخته های فراوان حكمی و عرفانی خود را به ساحل دین رسانید و گوهرهای گران بهایی را از دریای معارف الهی بهره برده و خود را به اوج معارف الهی رسانیده و از زمره افراد متعمقی شد كه ناب ‏ترین معارف را در وادی توحید عرضه كرد.)
 
و در خاتمه نیز مدعی است كه: این معارف بر گرفته از منابع اصیل دینی و از عقل و نقل است و توصیه می‏كند كه فضلای جوان حوزه (با وجود این معارف) به بیراهه نروند و با سفر به دیار شرق و غرب به دنبال حكمت نگردند.
و در ضمن یادآور شكایت های عصر ملاصدرا می شود و می نویسد: او به حدی به افكار و آرای خود یقین و باور داشت كه هیچ عاملی ـ اگر چه تكفیر علمی و تبعید عملی همه جانبه بود ـ نتوانست او را از مسیر خود باز دارد.
موارد متعددی از مقاله ی مزبورمورد نقد و اشكال است كه ما به بعضی از آن موارد اشاره كرده و یاد آور می‏شویم:
 
( نویسنده محترم مدعی است كه: )
1- ملاصدرا گامی فراتر از دیگران نهاده و رابطه دار وجود را با صاحب و ربّش از نوع جوهر و عرض و فعل و فاعل و شأن و ذی شأن ارائه كرده و این همان ترقیق علیّت و ارجاع آن به تشأن است كه با این نظریه، فلسفه به نهایت رسیده و منظر عرفانی آغاز می شود... و سهم ممكنات از هستی را به نازلترین درجه رسانده و آنها را از حد رابطی به را بط تنزّل بخشید.
 
2- نگاه ویژه‏ی او به سعادت و جلوه‏های قیامت است و تفسیر نوینی مبتنی بر پایه‏های شهودی و عقلی ارائه كرد.
 
3- بحث خلود و جاودانگی اهل نار می‏باشد كه با كوشش عقلی و كشش شهودی جمع اصول قرآنی و ادله‏ برهانی و منظرهای عرفانی نمود.
 
4- قاعده‏ی الواحد لا یصدر منه الاّ الواحد است كه این قاعده می‏تواند نگاه توحیدی را از واحد حقیقی عالم یعنی خداوند متعال، به واحد ظلّی عالم كه همه ما سوای اوست عطا كند.
 
5- قاعده‏ی بسیط الحقیقه كل الاشیاء و لیس بشیء منها ـ كه این قاعده تنها یك مصداق دارد و آن هم واجب تعالی است و در عین حال كه: واجب را شامل همه‏ی هستی می‏داند كه (بسیط الحقیقه كل الاشیاء) او را از ماهیت و نقص منزّه دانسته (لیس بشیء منها).
 
6- قانون علیت و معلولیت (نوع ارتباط مبدا عالم با جهان هستی) 
 
7- مسئله ی شهود و عرفان شهودی... و موارد دیگر.
 
نویسنده‏ محترم می‏نویسد: همه و همه حكایت از عظمت وجودی این یگانه‏ حكمت و برهان و این نادره‏ی وحی و قرآن داشته و دارد.
 
قبل از جواب به این موارد، از نویسنده‏ محترم سوال می‏كنم كه: 
این توحید و معارف توحیدی كه ملا صدرا بیان كرده (مسئله وحدت وجود وبسیط الحقیقه و وجود رابط و تشأن و ظلّ و...) كه ادعا شده از قرآن وسنت استفاده شده و مطابق با قرآن و برهان است. چگونه هزار سال فقهای شیعه و مروجین شریعت و حمله‏ اخبار و آثار از این توحید سر در نیاوردند و از اخبار و آیات خلاف این عقیده را فهمیدند، و ائمه‏ معصومین علیهم السلام كه هادیان بسوی توحیداند با این كه احكام كنیف و بالوعه را مهمل نگذاشته چگونه این امر مهم را كه توحید رب العالمین باشد مجمل بیان كردند كه حمله اخبار وآثار و متكلمین و فقهای شریعت به آن پی نبردند و شرك را بجای توحید و توحید را بجای شرك پذیرفتند و بعد از نزدیك هزار سال آخوند ملا صدرا كلام قرآن و سنت را فهمیده و به مقاصدشان رسیده، و در زمان حیات ملا صدرا و بعد از حیات او هم این انظار ایشان مورد انكار شدید فقهاء و بزرگان شیعه واقع شده است. هذا شئٌ عجاب و جرئة بلاریب، و واقعا این ظلم و خلاف حكمت و عدالت است.
 
اگر كسی به تاریخ مراجعه كند هیچ شك و شبهه‏ ای برای او باقی نمی ‏ماند كه طریق فقهای شیعه و مروجین شریعت ممتاز از طریق فلاسفه و عرفای اصطلاحی بوده و این امتیاز در قرون و اعصار تا قریب یك قرن قبل و یا بیشتر امری واضح و آشكار بوده و بعد از آن بخاطر این كه پیروان مكتب یونان (فلاسفه) و پیروان مكتب ابن عربی (عرفای مصطلح) در اقلیّت بودند و از جامعه‏ی مسلمین مخصوصاً شیعه و فقهاء مطرود بودند، بنای تأویل و تدلیس در كلمات انبیاء و اوصیاء گذاشتند و آنها را بر طبق آراء و افكارشان تاویل و تفسیر نمودند و این تدلیس هم اثر خود را گذاشته تا كار  به جایی رسیده كه مثل امروزی نویسنده‏ی محترم علوم قرآن و حدیث را عین فلسفه و عرفان صدرایی خوانده و اسفار و اشارات را اسرار تفسیر قرآن دانسته كه بر فقهاء شیعه مخفی و مجهول ماند.
 
 
 لذا اگر به آثار ملاصدرا خصوصاً تفسیرش مراجعه شود كثیراً فقهاء را ظاهری و قشری خوانده و از اسرار و بطون قرآنی بی بهره دانسته و با این تبلیغات عوام شیعه را از فقهاء و امناء دین منزجر نموده‏ اند.
 
 
ای كاش نویسنده‏ محترم رجوعی به كتب متكلمین شیعه و فقهای شریعت می‏نمودند و كلام علامه حلی و قاضی سعید قمی و... و شیخ الفقهاء كاشف الغطاء و صاحب جواهر و عروه و أنظار جمیع محشّین آن را مطالعه می‏نمود و این چنین زود قضاوت نمی‏كرد و مشرب فقهای شیعه را كه بر خلاف ملاصدرا در توحید و شئون آن مشی نمودند بر خلاف قرآن وسنت تلقی نمی‏نمود.
و ای كاش انكار بزرگان شیعه از متكلمین و فقهاء را بر ردّ فلاسفه در مسئله‏ حدوث عالم و معاد جسمانی و وحدت وجود و... مراجعه می‏كرد و بعد، اظهار نظر می‏نمود.
 
و این چه معارف قرآنی است كه این قدر فقهاء و اساطین مذهب از آن بیگانه و از آنها تبرّی  جسته ‏اند.
 


ادامه دارد......

http://nooralsadegh.ir/index.php/topics/pasokh/366-mollasadraa






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط : درالصادق،


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
داغ کن - کلوب دات کام