تبلیغات
دین و مذهب شیعه - نقد آقای جوادی آملی
 
دین و مذهب شیعه
پیامبر اسلام اسوه مهربانی و کرامت انسانی
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : دین ومذهب شیعه
نویسندگان
سه شنبه 1 بهمن 1392 :: نویسنده : دین ومذهب شیعه



آقای جوادی آملی:

فلاسفه سکولار و حمایت از اسلام!!!!


«فلسفه یک جهانبینی آزاد و در بدو پیدایش سکولار است. نه الهی است و نه الحادی». «فلسفه، الهی کردن، دینی کردن و اسلامی کردن همه علوم را برعهده دارد ... ما باید علم را اسلامی و به دنبال آن دانشمندان را مسلمان كنیم و وقتی آنها مسلمان شدند مردم جامعه هم مسلمان می‏شوند».1



استاد محمود طاهری(محقق و پژوهشگر):


ادعای بی اساس


این سخنان [آقای جوادی آملی] نیز عجیب است و باید پرسید، چگونه دانشی كه به گفته ایشان سكولار و بدون تعهد دینی است خواهد توانست حامی و مبلّغ اسلام و خداپرستی باشد؟به علاوه، آیا مكتب الهی اسلام خود نمی‏تواند مدافع خود باشد كه چنین مسئولیتی بر عهده فلاسفه گذارده شده است؟ و این ادعایی است كه نه اساس صحیحی دارد و نه سابقه روشنی. واقعیت آن است كه مردمان هیچ جامعه‏ای در طول تاریخ اسلام، به وسیله فلاسفه و شاگردان آنها به سوی اسلام جذب نشده‏اند و راههای مسلمانی مردم همیشه با مسیر فیلسوفان تفاوت اساسی داشته است.2






آقای جوادی آملی:

فلاسفه سکولار و حمایت از اسلام!!!!


«فلسفه یک جهانبینی آزاد و در بدو پیدایش سکولار است. نه الهی است و نه الحادی». «فلسفه، الهی کردن، دینی کردن و اسلامی کردن همه علوم را برعهده دارد ... ما باید علم را اسلامی و به دنبال آن دانشمندان را مسلمان كنیم و وقتی آنها مسلمان شدند مردم جامعه هم مسلمان می‏شوند».1



استاد محمود طاهری(محقق و پژوهشگر):


ادعای بی اساس


این سخنان [آقای جوادی آملی] نیز عجیب است و باید پرسید، چگونه دانشی كه به گفته ایشان سكولار و بدون تعهد دینی است خواهد توانست حامی و مبلّغ اسلام و خداپرستی باشد؟به علاوه، آیا مكتب الهی اسلام خود نمی‏تواند مدافع خود باشد كه چنین مسئولیتی بر عهده فلاسفه گذارده شده است؟ و این ادعایی است كه نه اساس صحیحی دارد و نه سابقه روشنی. واقعیت آن است كه مردمان هیچ جامعه‏ای در طول تاریخ اسلام، به وسیله فلاسفه و شاگردان آنها به سوی اسلام جذب نشده‏اند و راههای مسلمانی مردم همیشه با مسیر فیلسوفان تفاوت اساسی داشته است.2



استاد یاسر فلاحی (محقق و پژوهشگر در فلسفه):


این عذر از استاد جوادی پذیرفته نیست



این عذر از محقّقان و متفلسفین معاصر چون استاد جوادی آملی که در عصر انفجار اطلاعات به سر می‏‏‏‏برند پذیرفته نیست. از ایشان و مانند ایشان مقبول نیست که با وجود صدها اثر پژوهشی در رشته‏ها و موضوعات مختلف مثل توحید واجب الوجود، واحد در ادیان، علم باری، اراده‏ی باری، حدوث یا قدم عالم آن هم از دیدگاه محققّان معاصر در شرق و غرب، هنوز ایشان به مانند ملاصدرا فلسفه یونان را مأخوذ از مشکاة نبوت، یونانیان را موحّد و تازه از شاگردان ابراهیم خلیل‏الرحمن بت‏شکن بدانند.3

و بعضی از معاصرین4  وی [ارسطو] را به همراه سقراط، شاگرد حضرت ابراهیم7 می‏‏‏‏دانند. باید به این مهم اشاره کرد که اگر هم بنابر یک خبط و خلط تاریخی مراد از ارسطوی الهی افلوطین بوده باشد همین اشکالاتی که مطرح شد به نحوی دیگر از انحاء بر اندیشه‏ی تثلیث باور افلوطین وارد می‏‏‏‏باشد.

و مهم‏تر این که عذری برای معاصرین [جوادی آملی] که بر کنار از یکی انگاشتن ارسطو و افلوطین هستند و متوجه تغایر اندیشه‏ای و تاریخی این دو فیلسوف هستند، باقی نمی‏گذارد.5


----------------------------------------

پی نوشت ها:


1- همان، مقاله «فلاسفه ی یونان هیچ گاه موحد نبودند»

2- همان

3- نورالصادق 18و19 مقاله الهیات یونانی:منطق توحید تا منطق شرک

4- آقای جوادی آملی

5- نورالصادق/18و19 مقاله «الهیات یونانی»


http://www.daralsadegh.ir/falsafe/127-falasefeh/1328-javadi-amoli






نوع مطلب :
برچسب ها : نقد آقای جوادی آملی، آیت الله آملی، آیت الله جوادی آملی، انحرافات جوادی آملی، رد جوادی آملی، کفریات جوادی آملی، جوادی آملی،
لینک های مرتبط :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
داغ کن - کلوب دات کام