تبلیغات
دین و مذهب شیعه - علت سیاه پوشیدن در عزا (6)
 
دین و مذهب شیعه
پیامبر اسلام اسوه مهربانی و کرامت انسانی
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : دین ومذهب شیعه
نویسندگان
چهارشنبه 22 آبان 1392 :: نویسنده : دین ومذهب شیعه

3. علامه شیخ محمد حسین كاظمینى (ره) معروف به محقق كاظمى

ایشان مى‌نویسد:

وفى استثناء لبسه فى مأتم الحسین (علیه السلام) ونحوه وجهٌ غیر بعید كما فى حدائق لما دلّ على اظهار شعائر الحزن علیه (علیه السلام) ولما روى من لبس نساء بنى هاشم السواد ولم یغیّرنها فى حرّ او برد وكان زین العابدین (علیه السلام) یصنع لهن الطعام فى المأتم ولم ینكره (علیه السلام) علیهن.

و در استثناء‌ پوشش سیاه در عزادارى امام حسین علیه السلام و مانند آن (از كراهت) بعید نیست. چنان كه در كتاب حدائق نیز استثناء‌ شده است. دلیل استثناء آن [روایاتی] است كه بر اظهار شعائر حزن بر امام حسین دلالت مى‌كند و دلیل دیگر، روایتى است كه زنان بنى هاشم در ماتم آن حضرت سیاه پوشیدند كه حتى در گرما و سرما هم از تن شان بیرون نكردند و امام زین العابدین علیه السلام در مدتى كه زنان مشغول عزادارى بودند؛‌ غذا آماده مى‌كردند و ایشان زنان را از این كار باز نداشتند.‌

كاظمینى،‌ محمد حسین، متوفى 1308هـ ،‌ هدایة الأنام فى شرح شرایع الأسلام،‌، ص454،‌ طبع نجف 1330هـ

4. میرزا حسین نوری صاحب مستدرك الوسائل (ره)

محدث فقیه مرحوم میرزاى نورى در مستدرك الوسائل بعد از نقل اخبار دال بر كراهت جامه سیاه و روایت محاسن برقى نظر خود را بر استحباب این گونه بیان مى‌كند:

قلت: وفی هذه الأخبار، والقصص، إشارة أو دلالة على عدم كراهة لبس السواد، أو رجحانه حزنا على أبی عبد الله (علیه السلام)، كما علیه سیرة كثیر فی أیام حزنه ومأتمه.

در این اخبار و قصه ها، اشاره یا دلالت بر عدم كراهت پوشش سیاه یا رجحان آن در حزن حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام است هم چنان كه سیره بسیارى در ایام حزن و ماتم آن حضرت بر این است .

 النوری، المیرزا حسین (متوفای1320)، مستدرك الوسائل ج3ص 328 تحقیق و الناشر: مؤسسة آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث، بیروت، لبنان ،‌الطبعة الثانیة: 1408 - 1988 م

5. آیت الله العظمی سیستانی(مد ظله)

در كتاب استفتائات آیت الله العظمى سیستانى این چنین آمده است:

السؤال:

ما هو رأیكم فی لبس السواد فی عزاء خامس أصحاب الكساء؟ الجواب: لبس السواد فی عزاء سید الشهداء [روحی فداه] أمر مطلوب.

نظر شما در مورد پوشیدن لباس مشكى در عزادارى امام حسین (خامس اصحاب كساء) چیست؟

جواب: پوشیدن لباس سیاه در عزادارى سیدالشهداء امر پسندیده است.

استفتاءات (فتاواى مراجع) السید السیستانی، ص192

6. آیت الله العظمى‌میرزا جواد تبریزی (ره)

 سؤال:

 یرجى من سماحتكم بیان رأیكم فی هذه المسألة التی أخذت منحى خطیرا فی الكویت بعد مسألة مظلومیة الزهراء علیه السلام والتی لا تخفى علیكم، والمسألة هی: ما هو رأیكم المبارك فی لبس السواد، واللطم على الصدور أثناء إحیاء مراسیم العزاء لسید الشهداء علیه السلام فی شهر محرم الحرام، ولباقی الأئمة الأطهار علیهم السلام؟

سؤال: از محضر شما استدعامندم نظر تان را در باره مسأله‌اى كه بعد از مسأله مظلومیت حضرت زهرا سلام الله علیها جایگاه مهمى‌را در كویت گرفته است؛ بیان فرمائید.

و آن مسأله، پوشیدن لباس سیاه و سینه زدن در اثناء‌ مراسم عزادارى سیدالشهداء علیه السلام در ماه محرم و بقیه ایام عزادارى امامان علیهم السلام است.

 جواب:

 لا إشكال ولا ریب ولا خلاف بین الشیعة الإمامیة فی أن اللطم ولبس السواد من شعائر أهل البیت علیهم السلام، ومن المصادیق الجلیة للآیة: ذلك ومن یعظم شعائر الله فإنها من تقوى القلوب.

 كما أنها من مظاهر الجزع الذی دلت النصوص الكثیرة على رجحانه فی مصائب اهل البیت ومآتمهم. ومن یحاول تضعیف هذه الشعائر أو التقلیل من أهمیتها بین شباب الشیعة، فهو من الآثمین فی حق أهل البیت علیهم السلام، ومن المسؤولین یوم القیامة عما اقترفه فی تضلیل الناس عن مظالم الأئمة علیهم السلام. ثبت الله المؤمنین على الإیمان والولایة. والله الهادی إلى سواء السبیل.

جواب:‌

 بدون شك در میان شیعه هیچ گونه اختلافى نیست در این كه سینه زنى و پوشیدن لباس سیاه از شعائر اهل بیت علیهم السلام و از مصادیق بارز این آیه كریمه است كه مى‌فرماید: و هر كس شعائر الهى را بزرگ دارد این كار نشانه تقواى دلهاست.

چنانچه این كارها از مظاهر جزع در مصائب و سوگوارى اهل بیت علیهم السلام است كه روایات فراوان بر رجحان آن دلالت مى‌كند. هركس در تضعیف یا كم رنگ نمودن اهمیت آن در میان جوانان شیعه تلاش نماید از جفا كاران در حق اهل بیت است و از جمله كسانى است كه در قیامت مورد سؤال قرار مى‌گیرد از آنچه كه مردم را در باره ظلم كنندگان به اهل بیت به اشتباه انداخته است. خداوند مؤمنان را بر ایمان و ولایت اهل بیت ثابت قدم نگهدارد. و خداوند هدایت كنند به راه راست است.

الشیخ الكورانی العاملی، (معاصر) الانتصار ، ج 9، ص247 ناشر: دار السیرة، بیروت، لبنان الطبعه الأولى 1422

7. وصیت نامه آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره)

ایشان در وصیت نامه خود این چنین مى‌نویسد:

سفارش مى كنم او [پسرم] را به اینكه لباس سیاهى كه در ماه محرّم و صفر مى پوشیدم جهت حزن واندوه در مصیبتهاى آل رسول اكرم (صلى الله علیه وآله) با من دفن شود.

رفیعى،‌ على،‌ «علاء مرودشتى» شهاب شریعت; درنگى در زندگى حضرت آیة الله العظمى مرعشى نجفى(ره)،، ص366 ، (طبع كتابخانه عمومى حضرت آیة الله العظمى مرعشى، قم1373ش)

علاوه بر آقایان اعلام، فقهاى دیگر همانند: مرحوم فاضل دربندى در كتاب اسرار الشهاده، ص60 چاپ تهران، سال 126، سید اسماعیل عقیلى نورى در وسیلة‌ المعاد فى شرح نجاة العباد ج 2، ص170، شیخ زین العابدین مازندرانى (متوفاى 1309) در ذخیرة المعاد، ص620 چاپ بمبئى سال 1298، علامه سید حسن صدر در كتاب تبیین الرشاد فى لبس السواد على الأئمة الأمجاد و شیخ أبو الفضل تهرانى در شفاء الصدر، ص324 من سبع بمبئى سنة 1309 همگى بر استحباب فتوا داده اند.

و از نگاه عمل نیز علماى بزرگ معاصر در ایام شهادت سالار شهیدان و ایام شهادت ائمه اطهار علیهم السلام لباس سیاه مى‌پوشند.



نتیجه:

با در نظر داشت سخنان بزرگان فقهاء،‌ مشروعیت و استحباب امور ذیل در ایام محرم و عاشوراى حسینى اثبات مى شود:

1.                 استحباب سیاه‌پوشی

2.                 استحباب اقامه مجالس عزادارى

3.                 استحباب اطعام عزاداران

4.                 استحباب خدمت گذارى در مجالس عزاداری


ادامه در مقاله بعدی





نوع مطلب :
برچسب ها : سیاه پوشیدن، سفید پوشیدن، علامه طهرانی،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
داغ کن - کلوب دات کام