تبلیغات
دین و مذهب شیعه - امام صادق : ولدنی ابوبكر مرتین 2
 
دین و مذهب شیعه
پیامبر اسلام اسوه مهربانی و کرامت انسانی
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : دین ومذهب شیعه
نویسندگان
دوشنبه 23 اردیبهشت 1392 :: نویسنده : دین ومذهب شیعه

تحریف روایت :

ذهبی ، اصل روایت را در سیر اعلام النبلاء ، ج 6 - ص 259 این گونه نقل می‌كند : « ... لقد ولدنی مرتین » ؛ در حالی كه در جاهای دیگر و از جمله چهار صفحه پایین تر از آن ، كلمه «صدیق» را اضافه كرده و روایت را این گونه تحریف می‌كند :

فكان یقول : ولدنی الصدیق مرتین .

الكاشف فی معرفة من له روایة فی كتب الستة - الذهبی - ج 1 - ص 295  و تذكرة الحفاظ - الذهبی - ج 1 - ص 166 و سیر أعلام النبلاء - الذهبی - ج 6 - ص 255 و تاریخ الإسلام - الذهبی - ج 9 - ص 88 .

چگونه ممكن است امام صادق علیه السلام از كلمه «صدیق» برای ابوبكر استفاده كند ؛ در حالی كه همه می‌دانند این لقب از القاب مخصوص امیر المؤمنین علی بن أبی طالب علیه السلام بوده است . ما این مطلب را در جای دیگر ثابت كرده‌ایم .

مناقشه در دلالت روایت :

همان طور كه گذشت ، مزی در تهذیب الكمال و ذهبی در سیر اعلام النبلاء می‌نویسند :

حدثنا حفص بن غیاث ، قال : سمعت جعفر بن محمد یقول : ما أرجو من شفاعة علی شیئا إلا وأنا أرجو من شفاعة أبی بكر مثله ، ولقد ولدنی مرتین

شهید نور الله تستری در جواب این مطلب می‌نویسد :

أقول : یدل على كذب هذا الخبر أن صاحب الشفاعة العظمى هو جده صلى الله علیه وآله فلا یلیق به علیه السلام نسیان شفاعة جده صلى الله علیه وآله وإظهار رجاء شفاعة غیره سیما أبو بكر الذی لا شافع له ولا حمیم یوم لا ینفع مال ولا بنون ، إلا من أتى الله بقلب سلیم ، اللهم إلا أن قصد به مجرد التقیة فافهم .

 وأما قوله علیه السلام " ولقد ولدنی مرتین " فبیان للواقع لا للافتخار به كیف وقد مر الاتفاق على أن قوم أبی بكر أرذل طوائف قریش وقد وقع التصریح به من أبی سفیان كما مر وقال علی علیه السلام فی شأن محمد بن أبی بكر " إنه ولد نجیب من أهل بیت سوء " فتدبر .

الصوارم المهرقة - الشهید نور الله التستری - ص 241 – 242 .

دلیل بر دروغ بودن این خبر همین بس كه صاحب شفاعت كبری ، جدش رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم است ، پس سزاوار نیست كه آن حضرت شفاعت جدش را فراموش كرده باشد و اظهار امید به شفاعت غیر كرده باشد . به ویژه ابوبكر كه خودش در آن روز كه مال و فرزندان سودى نمى‏بخشد ، شفاعت كننده و حمایت كننده‌ای ندارد ؛ مگر كسى كه با قلب سلیم به پیشگاه خدا آید ! .

مگر این كه هدف امام صادق علیه السلام از بیان این جملات فقط تقیه باشد .

اما این كه آن حضرت فرموده : " ابوبكر مرا دو بار به دنیا آورده " واقع را بیان می‌كند نه این كه افتخار كند ، زیرا پیش از این گفتیم كه قبیله ابوبكر ، پست‌ترین قبیله قریش بوده است ؛ وابو سفیان هم به این مطلب تصریح كرده است . و نیز علی علیه السلام در شأن محمد بن أبی بكر فرموده : او فرزندی نجیب از خانواده ای بد است كه این سخنان پستی قبیله ی ابوبكر را اثبات می كند. بنا بر این جایی برای افتخار نمی ماند.

آیا انتساب به ابوبكر برای امام صادق افتخار دارد یا به ولایت جدش امیر المؤمنین علیهما السلام ؟

چگونه ممكن است امام صادق به چنین مطلبی افتخار كرده باشد ؛ در حالی كه این مطلب مخالف سیره آن حضرت بوده است . زیرا با مراجعه به سیره آن حضرت  می‌بینیم كه آن حضرت بالا ترین افتخار برایش قبول ولایت وامامت جدش امیر المؤمنین  علیه السلام  است نه ولادت از او به این حدیث توجه كنید كه می فرماید:

ولایتی لعلی بن أبی طالب أحبّ إلیّ من ولادتی منه، لأنّ ولایتى له فرض وولادتى منه فضل .

ولایت علی بن أبی طالب (علیه السلام) برای من محبوب‌تر از این است كه او مرا به دنیا آورده است ؛ چرا كه قبول ولایت او برای من واجب و فرزند او بودن امتیاز است .

الفضائل ، شاذان بن جبرئیل ، ص 125 و الروضة فی فضائل أمیر المؤمنین ، شاذان بن جبرئیل ، ص 103 و بحار الأنوار ، علامه مجلسی ، ج29 ، ص299 .

و همچنین نقل شده است كه آن حضرت فرمود :

ولایتی لآبائی أحب إلیّ من نفسی ، ولایتى لهم تنفعنى من غیر نسب ، ونسبى لا ینفعنى بغیر ولایة .

ولایت پدرانم برای من ، دوست‌داشتنی تر از جان من است ، ولایت آن‌ها برای من فایده دارد ؛ حتی اگر نسبتی با آن‌ها نداشته باشم ؛ ولی نسبت با آن‌ها زمانی كه ولایت آن‌ها را نداشته باشم ، برایم سودی ندارد .

مشكاة الأنوار ، علی الطبرسی ، ص 575 .

حال چگونه ممكن است كه نسبت امام صادق با امیر المومنین افتخار نباشد؛ ولی نسبت با ابوبكر افتخار باشد؟

مخالفت با سیره و روش امیر المؤمنین و فاطمه زهرا علیهما السلام

چگونه ممكن است امام صادق سیره و روش جدش امیر المؤمنین و مادرش فاطمه زهرا علیهما السلام را فراموش كرده باشد ؛ در صورتی كه آن دو بزرگوار در تمام عمرشان لحظه‌ای با ابوبكر بیعت نكردند و خلافت او را به رسمیت نشناختند . كه ذیلا به چند مورد در این باره اشاره می‌كنیم :

غضب فاطمه سلام الله علیها بر ابوبكر

بخاری در صحیح‌ترین كتاب اهل سنت بعد از قرآن می‌نویسد :

فَغَضِبَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَهَجَرَتْ أَبَا بَكْرٍ فَلَمْ تَزَلْ مُهَاجِرَتَهُ حَتَّى تُوُفِّیَتْ .

صحیح البخارى ، ج4 ،‌ ص42 .

فاطمه دختر رسول خدا صلی الله علیه وسلم در حال خشم و غضب ابو بكر را ترك نموده و بر او همچنان غضبناك ماند تا وفات نمود .

و طبق روایات صحیح السندی كه در  كتاب‌های اهل سنت وجود دارد ، ناراحت كردن فاطمه ،‌ ناراحت كردن رسول خدا است و نیز غضب فاطمه ، غضب رسول خدا است . چنانچه بخاری نوشته است :

عَنْ الْمِسْوَرِ بْنِ مَخْرَمَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی فَمَنْ أَغْضَبَهَا أَغْضَبَنِی .

صحیح البخاری ، ج‏4 ، ص‏210 .

از مسور بن مخرمه روایت شده كه رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود : فاطمه پاره تن من است ، هر كس او را به خشم آورد ، مرا به خشم آورده است .

و از طرف دیگر فاطمه زهرا سلام الله علیها به خداوند قسم یاد می‌ كند كه ابوبكر را بعد از هر نمازی نفرین كند و شكایت او را پیش پدرش رسول خدا (ص) ببرد .

ابن قتیبه دینوری در كتاب الإمامة و السیاسة می‌نویسد :

فقالت : نشدتكما اللّه ألم تسمعا رسول اللّه یقول : رضا فاطمة من رضای ، وسخط فاطمة من سخطی ، فمن أحبّ فاطمة ابنتی فقد أحبّنی ، ومن أرضى فاطمة فقد أرضانی ، ومن أسخط فاطمة فقد أسخطنی ؟

قالا : نعم ، سمعناه من رسول اللّه صلى اللّه علیه وسلم ، قالت : فإنّی أُشهد اللّه وملائكته أنّكما أسخطتمانی وما أرضیتمانی ، ولئن لقیت النبی لأشكونّكما إلیه .

فقال أبو بكر : أنا عائذ باللّه تعالى من سخطه وسخطك یا فاطمة ، ثمّ انتحب أبو بكر یبكی ، حتى كادت نفسه أن تزهق . وهی تقول : واللّه لأدعونّ اللّه علیك فی كلّ صلاة أصلّیها ... .

الامامة والسیاسة ، تحقیق الشیری ، ج 1، ص 31 .

فاطمه سلام الله علیها فرمود : شما را به خدا ، آیا نشنیدید كه رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود : خشنودی فاطمه ، نشانه خشنودی من است و خشم فاطمه نشانه خشم من است ، پس هر كس فاطمه را دوست داشته باشد ، به درستی كه مرا دوست داشته است ، هر كس فاطمه را راضی كند ، مرا راضی كرده است و هر كس فاطمه را به خشم آورد ، مرا به خشم آورده است .

ابوبكر و عمر گفتند : بلی ، ما از رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) این مطلب را شنیدیم . فاطمه (سلام الله علیها) فرمود : پس من خدا و ملائكه را شاهد می‌گیرم كه شما دو نفر مرا ناراحت كرده و مرا خشنود نكردید ، اگر پیامبر را ملاقات كنم ، از دست شما شكایت خواهم كرد .

ابوبكر گفت : به خدا پناه می برم از خشم خداوند و خشم شما ای فاطمه . ! سپس ابوبكر به شدت گریه كرد تا جایی كه نزدیك بود جان بدهد . فاطمه سلام الله علیها فرمود : سوگند به خدا كه بعد از هر نمازم تو را نفرین خواهم كرد .

چگونه می شود كه حضرت صدیقه طاهره از ابوبكر غضبناك و به دنبال هر نماز بر  او نفرین كند ولی فرزندش امام صادق به انتساب به او افتخار نماید؟

امیر المؤمنین علیه السلام ، ابوبكر را خائن و دروغ گو می‌داند :

مسلم بن حجاج نیشابوری در صحیح مسلم می‌نویسد :

فَلَمَّا تُوُفِّیَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ أَبُو بَكْرٍ أَنَا وَلِیُّ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَجِئْتُمَا تَطْلُبُ مِیرَاثَكَ مِنْ ابْنِ أَخِیكَ وَیَطْلُبُ هَذَا مِیرَاثَ امْرَأَتِهِ مِنْ أَبِیهَا فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مَا نُورَثُ مَا تَرَكْنَاهُ صَدَقَةٌ فَرَأَیْتُمَاهُ كَاذِبًا آثِمًا غَادِرًا خَائِنًا ... .

صحیح مسلم ، ج5 ، ص152 ، كتاب الجهاد و السیر ، باب حكم الفیء .

زمانی كه رسول خدا (صلی الله علیه وسلم) از دنیا رفت ، ابوبكر گفت من جانشین رسول خدا هستم ، شما دو نفر آمدید و (تو ای عباس) میراث پسر بردارت (پیامبر) را طلب كردی و این (علی علیه السلام) میراث همسرش از پدرش را طلب می‌كرد . ابوبكر گفت كه رسول خدا فرموده است : "ما ارث به جای نمی گذاریم ، هر آنچه از ما با قی می ماند صدقه است " شما دو نفر ابوبكر را دروغ گو ، گناه‌كار ، پیمان شكن و خائن می دانستید .

 چگونه ممكن است ، امام علی علیه السلام فردی را خائن و دروغگو بداند ولی فرزندش  امام صادق علیه السلام بر خلاف جدش امیر المؤمنین علیهما السلام ، به نسبتش با ابوبكر افتخار كند !

موفق باشید


گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
داغ کن - کلوب دات کام